NajdiKáru - soukromá inzerce ojetých aut, bez autobazaru, bez provize!

Jak na ekonomickou jízdu?

Jen málokdo z nás je oproštěn od řešení spotřeby. Je jedno, jestli si palivo platíte sami, nebo jezdíte firemními auty, tlak na nízkou spotřebu přichází ze všech stran. Úspornou jízdou navíc nejen šetříte svou peněženku, ale jezdíte předvídatelněji a tím pádem bezpečněji.

Vezměme si to hezky odspoda. Pneumatiky by měly být nahuštěny na správný tlak. Pokud jsou podhuštěné, zvyšuje se jejich valivý odpor a to vede ke zvýšení spotřeby. Navíc klesá i bezpečnost, běhoun pneumatiky se totiž propadá do obráceného U a snižuje se přilnavost a schopnost vzorku odvádět vodu zpod kol. Dávejte ale velký pozor na přefouknutí. Vlivem příliš velkého tlaku se běhoun zase vyboulí směrem ven a na bezpečnosti ubírá asi tak stejně jako podhuštěná pneumatika.

Asi víte, že využívání výbavy, která nám zpříjemňuje jízdu, si vždy vyžádá nějaké palivo navíc. Uvádí se, že například zapnutá klimatizace zvyšuje spotřebu zhruba o jeden litr na sto kilometrů. O něco méně paliva si vyžádá například i vyhřívání sedaček, vyhřívání oken, zapnuté ventilátory a tak dále.

Při využívání tempomatu se také může stát, že spotřeba stoupne. Tempomat na rovince v optimálních otáčkách ničemu neškodí, není tomu ale tak například při jízdě do kopce. Tempomat zkrátka drží rychlost s zařazeným kvaltem, takže může v kopci dát motoru pořádně zabrat a tím vyšvihnout okamžitou spotřebu do astronomických výšin.

Pokud se snažíte šetřit palivo, musíte často pracovat s řadící pákou. Zapomeňte na vytáčení motoru a dlouhodobou jízdu ve vysokých otáčkách. Nejlepší je využívat otáček s nejvyšším točivým momentem ke zrychlování a udržování rychlosti na co nejmenších přípustných hodnotách rotací za minutu, ale ne motor dusit. Kdy má váš vůz nejvyšší točivý moment se dá jednoduše vysledovat. Je to okamžik, kdy motor reaguje i na lehké přidání plynu a v tomto pásmu má nejvyšší efektivitu. U benzínových motorů je toto pásmo zhruba 2500 až 3500 otáček za minutu, dieselové motory mají pásmo posunuté zhruba o 1000 otáček dolů.

Brzdu mačkejte pouze pokud chcete úplně zastavit. Sice trochu naivní tvrzení, ale měli bychom se tomu přiblížit, co nejvíce to bude možné. Brzdění motorem je mnohem ekonomičtější než brzdovým pedálem, kdy se naše energie jen přeměňuje na nevyužitelné teplo na kotoučích brzd. Navíc tím zvyšujete životnost brzd samotných. Proto se snažte brzdit především motorem, protože moderní motory do určitých otáček při brždění motorem nespotřebovávají ani kapku paliva.

Ve městě se snažte dívat trochu dál před sebe. Zběsilé vyjíždění hned jakmile blikne zelená vám zaručí jen jednu věc – na dalším semaforu chytnete červenou. Stejně tak, pokud dobrzďujete do křižovatky či na semafor, začněte postupně zvolňovat tempo ještě když se blížíte, ideálně brzděte motorem. Je možné, že ještě když se budete blížit, blikne zelená a vy se tak nebudete muset rozjíždět do původní rychlosti z nuly.