NajdiKáru - soukromá inzerce ojetých aut, bez autobazaru, bez provize!

Tři zajímavosti o turbodmychadle

Ve zkratce se jedná o technicky velmi složité zařízení, které je roztáčeno výfukovými plyny a je schopno nasát a stlačit čistý vzduch, který potom pod tlakem vypustí do válců motoru a umožní tak spálit větší množství směsi, čímž zvedá výkon. Turbodmychadlo je vystaveno velkým tlakům a extrémním teplotám, proto jejich výrobu zvládá opravdu jen několik málo výrobců na světě. Tohle jste o turbodmychadlech asi věděli. Ale co možná nevíte?

Turbodmychadlo dosahuje až 200 000 ot./min

Ne, opravdu jsme se nepřepsali. I v běžných motorech může turbodmychadlo opravdu dosáhnout takovéhoto množství otáček za minutu. Nutno ale podotknout, že jen chvilkově při maximální zátěži. Běžně se počet otáček turbodmychadla pohybuje v řádu desítek tisíc otáček za minutu.

 

Na spálení kilogramu paliva je potřeba přes 14 kilogramů vzduchu

Možná si z fyziky pamatujete pojem výbušná směs“. A právě to je ta nejdůležitější věc k tomu, aby naše motory fungovaly tak, jak mají. Jedná se o tzv. Stechiometrický poměr. Umíte si představit 14 kilogramů vzduchu?

 

Natáčecí lopatky turbodmychadla

 I při tak obrovských otáčkách, které dosahují až 200 000 ot./min může být turbo konstrukčne vybaveno tzv. natáčecími lopatkami. Jedná se o velmi složité řešení, ke kterému ovšem dnes přistupuje většina automobilek. Toto řešení totiž dokáže lépe regulovat množství vzduchu posílené do válce.