NajdiKáru - soukromá inzerce ojetých aut, bez autobazaru, bez provize!

Nejčastější závady

Dříve nebo později se každý motorista setká s nějakou závadou na svém plechovém mazlovi. O tom, jak podle příznaků poznat, co se s autem vlastně děje, zjistíte dále.

1.      Hučení při jízdě

Pokud za jízdy slyšíte hučivý zvuk, jehož intenzita se zrychlováním roste, jde pravděpodobně o jeden ze tří klasických problémů.

Je dost možné, že se ve skutečnosti ani nejedná o žádnou závadu a za hučivý zvuk můžou zimní pneumatiky. Je to dáno tím, že mají hlubší vzorek a jsou z měkčího materiálu, což způsobuje větší hluk.

Druhou možností je vadné ložisko. To se projevuje tak, že hučení není stálé, ale přestává při nájezdu do zatáčky. Podle toho můžete i indikovat, na které straně je ložisko vadné. Například pokud hučení přestává při projíždění levotočivou zatáčkou, na vině je pravé ložisko a naopak.

Poslední nejčastější možností je špatný diferenciál. Většinou se s touto závadou setkáte především na terénnějších vozech.

2.      Vibrující volant

Nejčastější závadou, kterou indikuje vibrující volant při jízdě, je špatné vyvážení kol. Většinou se tato závada projevuje nejvíce jen v určitých rychlostech. Může to být způsobeno jak upadlým závažím na kole, přezutím pneumatik bez vyvážení nebo prostě jen nečistotou.

Pokud se vibrace projevují jen při brzdění, máte jasno: jedná se o opotřebené brzdové kotouče. Dochází k tomu tak, že se kotouč při používání neustále ztenčuje, až je tak tenký, že se začne vlnit. Tento stav vyřeší jen výměna brzd.

3.      Ztráta stability

Je pro vás těžké při vyšších rychlostech udržet vůz ve směru a pod kontrolou? Možná za to můžou větší vůle v podvozku – pravděpodobně v uložení ramen. Dochází tak k většímu samovolnému pohybu náprav a vy musíte vůz volantem srovnávat

Za pokles stability po projetí nerovností většinou stojí vadné tlumiče. Je to tím, že váha vozu se po přejetí nerovnosti houpe na tlumičích, a tak má řidič omezenou kontrolu. Obavy z vadných tlumičů potvrdíte nebo vyvrátíte jednoduchým testem. Zatlačte na blatník, aby byl co nejblíže k tlumiči a pusťte. Pokud se vůz zhoupne a usadí v původní poloze, není co řešit. Pokud se zhoupne vícekrát, je čas na výměnu tlumičů.

4.      Rány při řazení

Stane se vám občas, že při přeřazení (typicky při zařazení zpátečky) se ozve rána přes celý vůz? Tak za to je odpovědné uložení převodovky. Respektive jeho přílišné opotřebení. Ale pozor! Rány při řazení zpátečky, když je vůz ještě v mírném dopředném pohybu jsou normální a nejedná se o vadu. Vůz by měl vždy stát, když řadíte zpětnou rychlost.

5.      Cvakání v ostrých zatáčkách

Na 99% se jedná o opotřebované poloosy, nebo možná jen jejich součást – homokinetický kloub. Jedná se o kovové klepání nebo cvakání při jízdě prudkou zatáčkou.

6.      Propadající se brzdový pedál

Jedna z nejnepříjemnějších závad, která vás může potkat. Když například překonáváte velký výškový rozdíl směrem dolů a při každém sešlápnutí jde brzdový pedál sešlápnout o něco více, jedná se s největší pravděpodobností o zavzdušnění brzdového systému. K tomu dojde při zahřátí brzd na vysokou teplotu, tím se vzduch navázaný na brzdovou kapalinu roztahuje. Dostane-li se do vedení kapaliny, klesne účinnost brzd, jelikož část síly přenášené kapalinou připadne na stlačování vzduchu samotného. Jedná se asi o nejnebezpečnější ze jmenovaných závad a přijdete-li s podobným chováním auta do styku, raději hned zastavte a přivolejte servis.