NajdiKáru - soukromá inzerce ojetých aut, bez autobazaru, bez provize!

Jak na šetrný provoz malých motorů s turbodmychadlem

Tzv. “downsizing”, čili snižování objemu motorů, je dnes mezi automobilkami trend číslo jedna, a to kvůli tomu, že menší motory s turbem mají nižší papírovou spotřebu. Jaký má ale tento trend vliv na životnost motorů?

Poměr objemu motoru a váhy vozidla

Malé motory jsou obecně schopny toho zvládnout poměrně hodně, především díky kvalitnímu a pokročilému provedení. Jsou ale případy, kdy malý motor opravdu není dobrý nápad. Především se jedná o příliš vysokou hmotnost vozidla. Příliš malý motor by neměl být umístěn ve větších autech, kde dostává moc zabrat a jeho životnost se tím snižuje.

LSPI, anebo pozor na příliš nízké otáčky

Jenou z nejdůležitějších zásad při používání malých motorů s turbodmychadlem spočívá v šetrném zacházení při nízkých otáčkách. Pokud tuto zásadu nedodržujete a dáváte auto “pokouřit” hned od spodních otáček, může snadno dojít k jevu LSPI (“Low Speed Pre-Ignition”), tedy předčasnému zapálení směsi při nízkých motorových otáčkách. Tento jev může motor velmi rychle a hodně závažně poškodit. Mohou popraskat písty, vyosit se ojnice, deformovat se ojniční ložiska a dojít k dalším několika závadám, které znepojízdní váš vůz. Pro malé benzínové motory je z hlediska životnosti mnohem lepší je vice vytáčet, než udržovat v nízkých otáčkách. Proto se nebojte šlapan na pedál, ale s rozumem.