NajdiKáru - soukromá inzerce ojetých aut, bez autobazaru, bez provize!

Jak na správnou testovací jízdu

Testovací jízda bývá asi tím nejdůležitějším faktorem prohlídky auta. Po ní se většinou rozhodnete, jestli ho chcete, nebo ne. Auto vám jako řidiči o sobě totiž řekne spoustu věcí. Pokud tedy víte, jak na to.

Tak za prvé: testovací jízda nesmí být příliš krátká. Svezení za roh a pak hned zase zpátky vám opravdu moc neřekne. Ideální délka zkušební jízdy by měla být zhruba 20 – 40 km ideálně v co nejrozmanitějším prostředí co do typu vozovek.

Ještě než vyjedete, přesvědčte se, že před prvním nastartováním byl motor studený. Někteří prodejci by mohli auto před vaším příjezdem zahřát a jistě víte, že motor se chová jinak za studena a jinak za tepla. Při startování by měl motor naskočit bez pomoci plynu, takzvaně “na brnk”. Po nastartování se z výfuku nesmí vyvalit kouř ani dým. Pokud tomu tak je, soustřeďte se na barvu dýmu. Modrá znamená spalování oleje, černá může indikovat závadu vstřikovačů či čerpadla a bílá může znamenat únik chladící kapaliny.  Poté sledujte volnoběh. Ten by se měl držet na hodnotě přibližně 900 otáček a nesmí kolísat.

Pokud se doposud nevyskytl žádný problém, můžete vyjet. Soustřeďte se na to, jak jde auto za plynem. Výkon by měl mít plynulý nástup bez výpadků. Nutno podotknout, že u turbomotorů se většina výkonu dostaví až se sepnutím turba, což je správně. Po zahřátí motoru si zkuste i sportovnější jízdu. Motor vytáčejte klidně až do maximálních otáček. Pozorujte i chování řadící páky. Řazení by mělo jít lehce a plynule, s jasnou dráhou. Myslete ale i na to, že olej v převodovce se musí taky zahřát, a tak se studeným motorem bude možná chod řadící páky o něco tužší. V případě automatické převodovky nesmí být cítit škubání při přeřazování.

Vnímejte reakce řízení. To by nemělo mít prodlevu a mělo by být co nejpřesnější. Stálé vyrovnávání směru jízdy a nejistota v zatáčkách může ukazovat na opotřebované uložení ramen. Když řízení v různých polohách mění odpor, půjde nejspíš o závadu posilovače. Táhnutí na jednu stranu zase signalizuje špatnou geometrii vozu.

Na volné silnici si nezapomeňte vyzkoušet brzdy. Při jízdě zkuste naplno zmáčknout brzdový pedál. Doporučujeme na to nejdříve upozornit posádku. Vozidlo při brzdění nesmí uskočit nebo mít tendence jít do smyku. Zvláštní chování při brzdění může indikovat silné opotřebení podvozku nebo závady na brzdách. Všimněte si taky toho, jestli se auto po zabrzdění nezačne houpat. V takovém případě jsou tlumiče zralé na výměnu.

Nezapomeňte vyzkoušet pomalejší jízdu v plném rejdu (volant maximálně vytočená na jednu ze stran). Dobře poslouchejte, jestli neuslyšíte kovové cvakání. Pokud ano, znamená to, že jsou opotřebované poloosy.

Vyzkoušejte si projet i přes některou hrbolatou cestu. Průjezd vyšší rychlostí vám může odhalit například vůle v čepech řízení, které se projevují klepáním podvozku.

Po konci jízdy a návratu na místo prodeje si zkontrolujte teplotu kol. Pokud některé výrazně teplejší, jasně to ukazuje na závadu brzdy. Pak zkontrolujte ještě jednou nastartovat, tentokrát s teplým motorem.

Pokud auto prošlo všemi body bez problémů, ještě to nemusí znamenat, že s ním není nic v nepořádku. Vždy je dobré vzít auto ještě na prohlídku k odborníkovi, ten odhalí případné skryté vady nejlépe. Díky naší službě nemusíte nikoho hledat a my kontrolu domluvíme za vás.