NajdiKáru - soukromá inzerce ojetých aut, bez autobazaru, bez provize!

Jak odhalit stočený tachometr

Stočený tachometr je jedním z největších strašáků při koupi ojetého auta.

 

Stočený tachometr je jedním z největších strašáků při koupi ojetého auta. Vzhledem k tomu, že takto upravený tachometr má zhruba polovina ojetin, je dobré se mít na pozoru. „U vozidla upraveného o desítky tisíc kilometrů, což je běžná praxe, se může cena lišit o desítky tisíc korun. Nejčastěji je však tachometr stočen o 100 až 120 tisíc kilometrů,“ říká Ing. Pajer ze společnosti Cebia.

 

Věnujte pozornost inzerátu

Že něco v inzerátu nesedí, vás může napadnout už při prvním pročtení. Narazit na signály přetočeného tachometru můžete snadno. Pokud si prohlížíte 10letou Octavii, která má najeto jen 40 tisíc kilometrů… je to přinejmenším zvláštní. Víte, kolik totiž najede průměrný soukromý vůz na českých silnicích za rok? Zhruba 13-15 tisíc kilometrů! A pokud objevíte za skvělou cenu ojetý diesel, co najel za 5 let údajných 40 tisíc kilometrů, je tato hodnota přinejmenším podezřelá. Auta s dieselovým motorem si přece kupují zájemci nejčastěji kvůli vysokým ročním nájezdům.

Nezaměřujte se na podezřele levná vozidla! Právě mimořádně výhodná koupě je také velmi podezřelá.

Manipulaci s mechanickým počítadlem kilometrů lze zjistit i kontrolou samotného tachometru. Zkontrolujte, zda jsou čísla v přesné rovině a jestli pod sklem přístrojové desky nenajdete otisky prstů, šmouhy nebo nějakou nečistotu. U digitálních počítadel naznačí neoprávněný zásah do systému občasné poskočení, nebo mírné poblikávání číslic.

Opotřebení vozidla

Tím hlavním, na co se musíte zaměřit, je ovšem samotné opotřebení vozidla. Výrazně ohmataný volant značí, že vůz už má najeto nejméně 100 000 kilometrů, stejně jako gumové plochy pedálů, nebo setřené číslice z hlavy řadící páky. Jenže takové přešití volantu stojí maximálně pár tisícikorun… A ještě v jednom případě nám volant jako ukazatel neslouží úplně věrně - pokud totiž řidič nosil většinu času na ruce prstýnek, výrazně tím opotřebování volantu zvýšil.

Neuškodí určitě ani kontrola stavu pedálů, řadicí páky, brzdových destiček a kotoučů. Jejich opotřebení vám může napovědět, jak moc se s autem dosud jezdilo. Problémem však je, že každá z těchto součástí může být vyměněná za novější.

Podobným způsobem se lze zaměřit také na ošlapání pedálů. Zatímco málo ojeté auto má v gumových pedálech ještě hluboké a výrazné zářezy, s přibývajícími kilometry textura mizí.

Plasty

Opotřebení „ohmatáním“ podléhají také všechny plastové díly. Výhodou je, že se tyto díly špatně vyměňují, takže se podvodníci na jejich maskování většinou vykašlou. Stačí si jen projít vícero kusů daného modelu a udělat si obrázek o tom, kolik různé plasty zhruba vydrží.

 

TIP na závěr: Pokud chcete stočený tachometr jednoduše odhalit, prověřte si auto online v systému AUTOTRACER právě od společnosti Cebia. Během chvíle se zdarma dozvíte základní informace o najetých kilometrech. Kompletní historie vozu už ale něco stojí. U našich inzerátů na NajdiKáru však naleznete prokliky, díky kterým budete mít na tuto službu 100 Kč slevu. Tak neváhejte a vzhůru do toho!